Om Bohus Stickning / Designers för Bohus Stickning

Designers för Bohus Stickning

Emma Jacobsson

Skaparen av Bohus Stickning

År 1939 fick Emma Jacobsson ─ i rollen som landshövdingefru i Göteborg ─ uppdraget att hitta lämplig sysselsättning för hemmafruar i det krisdrabbade Bohuslän. Detta ledde 1939 fram till bildandet av föreningen Bohus Stickning.

Emma Jacobsson tog sig an uppgiften att få fram vackra mönster och garner samt att genom kursverksamhet utbilda stickorskor och höja nivån på hemslöjden. Stickkurserna stärkte kvinnorna socialt och var en förutsättningarna för att denna hemindustri skulle bli framgångsrik.

Emma drog nytta av sina tidigare studier inom naturvetenskap metodik i arbetet med ullen som köptes säckvis och som hon såg till sorterades med minutiös noggrannhet. Bara ull av högsta kvalite användes till Bohus Sticknings egen tillverkning. Mycket fick hennes personliga prägel, som till exempel namngivningen av de färdiga plaggen som speglade hennes rikedom på associationer till konst och kultur. Emma skapade även egna, ofta stiliserade, mönster, till exempel Yxorna, Kransen och Lilla och Stora Nejlikan.

Bohus Stickning tillverkade i första hand jumprar och koftor vid sidan av huvudplagg, sockor och vantar. För att kunna bredda utbudet önskades ett mjukare garn mot huden och det prövades att spinna garner med angorakaninull. Omkring 1945 introducerades ull från angorakanin som tillsammans med fårull blev väldigt mjuk och slitstark och uppnådde högsta kvalitet. I samband med detta slog rundstickningen igenom. 1947 presenterades det rundstickade oket för första gången. Detta, liksom användningen av aviga maskor i mönstren, blev ett signum för Bohus Stickning.

Emma Jacobsson var verksam 1939-1969 inom Bohus Stickning. Det startade som nödhjälpsarbete och utvecklades under åren  till ett exklusivt konsthantverk.

Återskapade designs av Emma Jacobsson

Design

Randiga Loppan
Yxorna
Vävnaden
Stora Nejlikan
Vridna Randen
Lilla Röda Nejlikan
Den enfärgade
Rådjurspåret
Blomsterstjärnan
Persern
Kransen Blå
Lilla Nejlikan Brun
Randiga Kinesen
Kretensaren
Spetsen
Korset
Fönstret
Oket

År

1940-talet
1940
1940-talet
1940
1940
1940
1940-talet
1948-55
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet


1940-talet

Återskapat år

1999
2000
2004
2004
2011
2011
2019
2019
2021
2021
2021
2021
2022
2022
2022
2023
2023
2023

Vera Bjurström

Verksam 1939 till tidigt 1940-tal

Vera Bjurström, vän till Emma, tillförde Bohus Stickning en helt unik mönstertyp. Hon föreslog plaggen med en broderad dekor. Hennes signum kom att bli broderier i kedjesöm.

Med grova kedjestygn i vitt och grått på slätstickade, för det mesta marinblå, röda eller grå ytor, åstadkom hon livfulla och uttrycksfulla mönstereffekter. Hon använde sig framst av kraftiga ryaullgarner. Det broderade mönstret hade flera funktioner; det skapade en tredimensionell dekor på ett garnbesparande sätt, vilket var viktigt under krigsåren, samt att plaggen av denna typ kunde tillverkas i etapper. Några stickade, andra broderade.

Mönstren Kråkspark samt Kedjesöm får betraktas som Vera Bjurströms främsta. De kom att bli klassiker och var i produktion under hela Bohus Sticknings verksamhetstid.

Anna─Lisa Mannheimer Lunn

Verksam tidigt 1940-tal till 1953

Anna-Lisa Mannheimer Lunn var liksom Vera Bjurström en nära vän till Emma Jacobsson och arbetade ideellt med att ta fram mönster till Bohus Stickning. Anna-Lisa hade ett eget konstnärligt uttryck och använde sig ofta av aviga maskor i stickningen för att rama in mönsterformer och skapa relief.

I mitten av 1940-talet började garn spunnet med angora att användas. Det tidiga angoragarnet kallades eja som stod för Emma Jacobsson Angora och bestod av 30% angora och 70% finull. 1947 lanserades det i Bohus Sticknings kollektion mest efterfrågade mönstret genom tiderna, det av Anna-Lisa komponerade mönstret med rundstickat ok: Blå Skimmer.

Senare efterfrågades mer och mer exklusivitet, garnerna förfinades och högre procentsats angora började användas med upp till 60% angora mot slutet av 60-talet.

Ett annat exempel på Anna-Lisa populära mönster är Dean, inspirerat av den amerikanska dirigenten Dean Dixon som var dirigent för Göteborgs symfoniorkester från 1953 till 1960. Anna-Lisa tyckte om hans blå skjorta som var en underbar kontrast mot hans hud. 

Återskapade designs av Anna-Lisa Mannheimer Lunn

Design

Gröna Ängen
Stigbygeln
Blå Skimmer
Scilla Blå
Scilla Grå
Röda Randen
Dean
Härskogen
Gul Eld
Humlan mössa
Blå Randen
Lilla Humlan
Blomsterrabatten
Kedjan
Blå Eskimå
Stigbygeln med gul rand
Papegojan
Capri
Härskogen med runt ok
Scilla med runt ok
Den Spräckliga

År

1940-talet
1940-talet
1949
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1953
1940-talet
1948-53
1948-53
1940-talet
1948-53
1940-talet
1948-53
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1940-talet
1948-53

Återskapat år

1999
1999
2000
2008
2008
2010
2012
2015
2015
2015
2016
2017
2018
2020
2021
2021
2021
2022
2022
2022
2022

Annika Malmström─Bladini

Verksam 1952 ─ 1959

Annika var den första designern som anställdes av Bohus Stickning. Hon började arbeta för Bohus Stickning 1952 då den stil som präglade Bohus Stickning hade slagits fast, hennes uppgift var att vidareutveckla den.

Det speciella angoragarnet och det rika färgsortimentet inspirerade henne. Hon byggde gärna upp sina motiv i en dämpad färgskala ofta utan hårda kontraster och med en utpräglad känsla för mönsterfigurernas form. Även Annika använde gärna aviga maskor för att understryka. Ur formsynpunkt tyckte hon bäst om stränga mönster med klart tecknade vertikaler och diagonaler. Hennes mönster Allvaret, Vinterdis och Rimfrost är exempel på det.

Mönstren växte fram i samarbete med Emma Jacobsson som alltid hade synpunkter och förslag.

Annika tyckte inte om att kombinera garn av olika kvaliteter i samma design. Hon föredrog att arbeta med angoragarner av olika slag. Annika ville inte översätta mönster i fler färgteckningar, då hon ansåg att en design var resultatet av en konstnärlig ingivelse och skulle därför få bli intakt.

Mot slutet av 50-talet, början av 60-talet, kombinerades mer grafiska design som “Zebra”, “Kyrkfönstret” och “Fyrkanten”, inga av dessa har återskapats än.

Återskapade designs av Annika Malmström-Bladini

Design

Skogsmörkret
Rimfrost
Fjäll
Lemon
Allvaret
Vinterdis
Canna Grön
Canna Rosa
Bleka Skimret
Mörkt Löv
Mandelträdet
Crevetten

År

1953
1953
1958
1957
1953
1957
1959
1959
1959
1956
1948-55
1956

Återskapat år

2003
2008
2009
2010
2015
2015
2015
2015
2015
2017
2019
2020

Kerstin Olsson

Verksam 1958 ─ 1969

Kerstin Olsson fick anställning som formgivare på Bohus Stickning 1958 och arbetade kvar fram till slutet 1969. Kerstin har på många sätt varit involverad även efter, också idag är hon ett stort stöd i det återskapande arbetet.

Ett av Kerstin Olssons första mönster var Vildäpplet som nu är ett av de mest populära även om det i tidiga mönster into togs särskild hänsyn till de som skulle sticka det. Det finns 9 gröna mönsterfärger och 4 röda i mönstret Vildäpplet och i flera varv stickas med tre eller fyra färger i arbete samtidigt. Vildäpplet har därför ofta omtalats som “The Masterpiece”. Kerstin använda gärna aviga maskor i mönstren, ingen brutal övergång mot enfärgade partier fick förekomma, det skulle tonas ut och mildras, även det hjälpte de aviga maskorna till.

Senare tog Kerstin medvetet hänsyn till stickorskorna och lade ofta in ett enfärgat varv vid ökningsvarven och färre “svåra” varv. Många senare framtagna mönster stickades med enbart två färger i arbete samtidigt, till exempel mönstren till Regnmoln och i serien Gallret (Gallret Rött, Blått och Gallret Grönt) och även i serien Palmerna (Palmerna Röd, Sagopalmen, Cocospalmen samt Dadelpalmen) som gjordes efter att Kerstin och Emma hade varit på modevisningar i Paris. Inspirerad av modevisningarna tyckte Kerstin att det inte skulle vara så mycket mönster, det skulle tona lite tjusigt ton i ton inom samma färgskala, vilket de aviga maskorna i färgövergångarna bidrog till.

Vid SVT:s Design 365 från designåret 2005 blev koftan Bruna Dimman och jumpern Gröna Dimman framröstade till århundradets svenska designföremål.

Återskapade designs av Kerstin Olsson

Design

Ägget
Vildäpplet
Grå Dimman
Sagopalmen
Gröna Dimman
Nya Azalean
Palmen Röd
Guld
Blå Blomman
Ägget Grått
Blått Ljus
Rött Ljus
Turkos Ljus
Gotiska Fönstret Blått
Gotiska Fönstret Rosa
Myrten Grön
Schack
Green Wood
Den Rutiga
Gallret Blått
Gallret Rött
Den Blå
Regnmoln
Gallret Rött ljus bf
Vattenmelonen
Royal Blue
Blå Dimman
Våren
Ballongerna Röd
Ballongerna Blå
Granaten
Cocospalmen
Ägget Blått
Den Skära Blomman
Stjärnorna
Blå Blomman turkos
Vintern
Gallret Grönt
Ränder och prickar
Prickar
Hägring Grå

År

1963
1958
1966
1964
1965
1963
1967
1960
1963
1963
1959
1959
1959
1962
1962
1963
1965
1960
1964
1961
1961
1959
1963
1961
1961
1958
1948-55
1964
1963
1963
1961
1964
1965
1964
1962
1963
1958
1961
1966
1966
1965

Återskapat år

2005
2005
2005
2005
2005
2005
2005
2006
2006
2007
2008
2008
2008
2008
2008
2008
2009
2009
2010
2011
2012
2012
2012
2014
2015
2015
2016
2016
2016
2016
2018
2019
2019
2019
2019
2020
2020
2021
2021
2022
2022

Karin Ivarsson

Verksam 1960 ─ 1969

Karin Ivarsson har bakgrund från textillinjen Slöjdföreningens Skola (senare Konstindustriskolan). 1960 kontaktade Karin Emma Jacobsson för att få arbeta för Bohus Stickning. Samarbetet blev på frilansbasis och resulterade i många fantastiska mönster, exempelvis Svanen och Stora Spetskragen som blev väldigt kända och populära. Lägg märke till hur Svanens fjädrar i det mönstrade oket lyfts fram och blir nästan tredimensionella över bakgrundens aviga maskor.

Karin Ivarsson arbetade gärna med garn av olika strukturer, garn av olika grovlekar och ullfiber. Hon kombinerade tjocka ullgarner med tunnare och finare angoragarn, ofta i naturfärger. “Samma färgton ger olika djup och lyster i de olika garnerna och relieffekterna framtäder tydligare med växling av garnkvalitetet”, lär hon ha sagt.

På samma sätt använde Karin aviga maskor och ibland flätmönster för att skapa struktur och speciella effekter i plaggen. Lagunerna och Vridet Mönster är exempel på det.

Karin Ivarsson var verksam under resterande del av epoken Bohus Stickning fram till slutet 1969.

Återskapade designs av Karin Ivarsson

Design

Stora Spetskragen
Rosa Spetskragen
Gula Spetskragen
Svanen
Stora Svanen
Svanen Grön
Svanen Lila
Ringdansen
Svanen Röd

År

1960
1960
1960
1966
1966
1966
1966
1964
1966

Återskapat år

2001
2001
2001
2006
2011
2015
2018
2018
2018

Du hittar kollektionen av hittills återskapade designs efter Bohus Stickning original under “Kollektionen”. Du hittar dem självklart också i e-butiken.